Berømte seilbåter 2

Seilbåter som har fått sin plass i historiebøkene har va fått flere av i Norge, med den gode gamle tradisjonen vi har med båtbygging har det blitt mange seilskip gjennom årene. Små og mellomstore bedrifter langs vår lange kyst har bygd mange gode skip for både lokalt bruk og til bruk verden over. Mange av disse båtene er spesielt sterke for de er ment for turer til de Arktiske strøkene og da må de tåle røffe værforhold og ismasser.

Maud

En av Roald Amundsens båter bygget for de Arktiske strøkene er seilskipet Maud. Maud var på rundt 120 fot langt og 40 fot bredt og var også utstyrt med en Bolinder semidiesel motor som ytet rundt 120 hestekrefter. Skipet ble sjøsatt i ved Asker som ligger rett utenfor Oslo og det var Chr Jensen som sto for byggingen av skuta. Skipet ble bygd for Amundsens andre tur til Arktis og turen gjennom Nordvest Passasjen. Det gikk ikke helt som Amundsen hadde planlagt på denne turen, det gikk hele seks år før de kom frem til Alaska. Problemene startet allerede under turen gjennom Nordvest Passasjen, det ble mange hindre som gjorde at turen gjennom passasjen tok nesten to år. Så ble de fast i isen og drev rundt i den i omtrent tre år ved Nysibirøyene før de endelig kunne sette kursen mot Nome som ligger i Alaska. Da inngikk skipet til Amundsens konkursbo og det var firmaet Hudson`s Bay Company som så kjøpte skipet i fra boet. Maud ble da omdøpt til Maymaud og satt i fraktefart langs kysten av Nord Amerika. Skipet sank så på en strandkant ved Victoria Island i 1930 og ble liggende der helt til 2016 da det ble hevet og man startet med å planlegge med og få fraktet skipet tilbake til Norge. Maud har nå kommet tilbake til landet og er foreløpig plassert på en plass i Hurum kommune mens man venter på at Maud huset skal stå ferdig for og plassere skipet der.

DS Antarctic

DS Antarctic

DS Antarctic er også en Norsk historisk båt, ikke så godt kjent for mange men allikevel har den fått en plass i historiebøkene. Skipet ble bygget tidlig på 1870 tallet i Drammen og var en dampdrevet polarskute. Den var av typet skruefregatt skip som var beregnet på sel og hvalfangst i de kalde strøkene. De første årene drev de på med selfangst oppe i Arktis for så og bli solgt til Svend Foyn som bygde om skipet noe for å forberede turer til også Antarktis for å drive hvalfangst der. Grunnen til at skipet ble historisk er at de under denne turen til Antarktis gjorde en ilandstigning på Kapp Adare som de første som kunne dokumentere det. Skipet ble så solgt flere ganger men ble stadig fortsatt brukt til ekspedisjonsturer og sel og hvalfangst i de kalde strøkene. Den var innom både Svenske og Danske eiere som gjorde flere turer med skipet. Skipet fikk en tragisk slutt, etter og ha blitt frosset inne flere ganger sprang den lekk og sank til slutt ved Pauletøya i 1902. Mannskapet klarte seg heldigvis å komme seg i land.