Berømte seilbåter

Norges tradisjoner med båtbygging har lange røtter, og seilbåter har man lagd i landet i utrolig mange år. Små lokale båtbyggere har lagd mange båter og en del lokale bønder har også lagd sine egne varianter til privat bruk.

En god del av disse båtene har fått sin plass i historiebøkene, og særlig de som har vært i arktiske strøk for å kartlegge områdene og være de første til polene.

Gjøa

En av disse båtene er Roald Amundsens båt Gjøa, den var først bygd som fiskebåt før han kjøpte den for og ta turer i arktiske strøk. Skipet ble bygd i starten av 1870 tallet av Knut J Skaala for å drive fiske, noe den gjorde i nesten 30 år før Amundsen overtok skipet. Skipet er på rundt 70 fot langt lang og omtrent 20 fot bred og fikk etter hvert montert en to sylindret motor rundt 30 år etter det vart sjøsatt. En fordel med litt ekstra fremdrift om vinden uteble. Amundsen hadde planer om og være den første til og seile igjennom Nordvest Passasjen med skipet. Turen ble en suksess og han startet i Oslo i 1903 og det varte i nesten tre år før han kom frem til målet som var San Francisco i Amerika. Skipet ble der kjøp av entusiaster som så stilte skipet ut inne i Golden Gate Parken. Skipet ble så til slutt fraktet tilbake til Norge etter rundt 60 år og er i dag plassert i Fram museet som ligger på Bygdøy rett ved Oslo.

Fram

Fram

Seilskuta Fram er også godt kjent innen Norsk skips historie, det var Fritjof Nansen som fikk den bygget til bruk i de Arktiske strøkene. Det ble den kjente seilskute byggeren Colin Archer som fikk jobben med og bygge skipet som måtte være ekstra sterkt for og kunne takle de harde forholdene ved de Arktiske strøkene. Skipet ble sjøsatt i starten på 1890 tallet og nesten 40 meter langt og litt over 10 meter bredt. Det ble også utstyrt med en liten motor som var av typen damphjelpemaskin. Planen til Nansen var og la seg fryse inne i ismassene, da var det jo veldig viktig at skipet var solid bygd også med tanke på skruisen. At skipet var solid er det ingen tvil om, det foretok tre ekspedisjons turer i de Arktiske strøkene. Den første turen var det Nansen selv som gjorde, det var hans forsøk på og nå den geografiske Nordpolen. Men som vi vet av historien gikk ikke det hel som det skulle, men han hadde da klart og komme nærmere en noen annen hadde gjort før. Skipets andre tur var med Otto Sverdrup som skulle kartlegge områdene rundt ved Grønland, denne turen tok rundt fire år før de igjen returnerte til Norge. Den siste turen var det Roald Amundsen gom sto for, det var forsøket på og bli den første til og nå Sydpolen. Det klarte han da også og turen tok nesten tre år før han igjen var tilbake i Norge. Fram er i dag stilt ut i Fram museet som også ligger rett ved Oslo ute ved Bygdøy.