Store seilbåter

Seilbåtens historie er veldig lang, fra de små hendige seilbåtene som ble brukt kun lokalt til vare transport og fiske til de kjempestore moderne seilbåtene en kan få kjøpt i dag.

Mange av de nyere båtene har en utrolig luksus som eierne kan boltre seg i, med selvfølgelig koster dette voldsomt mye penger. Men eierne er jo ikke akkurat kjent for og være fattige så hvorfor ikke om en har midler nok.

Black Pearl

Seilbåten Black Pearl eller yachten som den også kalles er en av de største i verden.

Skipet er bygd av firmaet Oceanco som holder til byen Alblasserdam som ligger i Nederland, det ble ferdigstilt i 2017. Skipet er på litt over 100 meter langt og rundt 15 meter bredt, med en seilflate på 2900 kvadratmeter gir det en toppfart på 30 knop.

Eieren er den Russiske millionæren Oleg Burlakov, han er stor innen bank, gass og andre industrier. Seilskipet hadde en prislapp på rundt 200 millioner Us dollar og har det meste av moderne teknologi om bord.

Seilene er lagret inne i selve mastene med en ny og moderne teknologi, det tar rundt seks minutter og frigjøre seilene.

Det er seks lugarer beregnet på eieren og gjestene, og her kan de boltre seg i luksus dagen lang.

Sea Cloud

Sea Cloud er også blant de største seilbåtene i verden, det er ett gammelt og veldig flott skip. Det ble ferdigstilt så tidlig som i 1931 på verftet Krupp Germaniawerft som holder til i Kiel i Tyskland.

Det hadde navnet Hussar V de første fire årene før Joseph E Davies og konen Marjorie kjøpte det og ga skipet da navnet Sea Cloud.

Skipet har en lengde på nesten 100 meter og en bredde på rundt 15 meter, med sine fire master kunne den seile opp til og med 14 knop. Det ble også satt inn en diesel motor etter hvert.

I dagens stand har den plass til 60 ansatte og det er 32 lugarer som gjestene kan slappe av i.

Under den andre verdenskrigen fikk den Amerikanske marinen leid skipet billig for og drive med kystvakt og vær rapportering langs den Amerikanske kysten. Skipet ble også satt inn i jakten på ubåter og vart utstyrt med nødvendige våpen til dette bruket.

Søk etter nedskutte fly var også skipets oppgave før det igjen ble overlatt tilbake til eierne etter full overhaling. Overhalingen tok nesten fire år og besto av nye master og seil pluss annet nødvendig vedlikehold.

Under tiden hadde ekteparet skilt seg og det var da Marjorie som ble eieren, med skipet ble for dyrt for henne og holde i drift så det ble solgt Rafael Trujillo som var politiker i den Dominikanske republikken.

Skipet skiftet eier igjen etter Trujillo døde etter bare noen få år, da var det Operation Sea Cruises som kjøpte det og brukte skipet som skoleskip.

Det ble flere eiere gjennom årene før det ble returnert tilbake til verftet som hadde bygd det for full overhaling og modernisering. Dette tok hele åtte år og i dag eies og drives skipet av Berlitz Complete Guide to Cruicing & Cruise Ships A/S.

Her kan man ta ett flott cruise med denne vakre seilskuta.